Порушення в системі електронних закупівель Прозорро чиновники використовують з метою крадіжки державних коштів. Головне в тендері присудити перемогу свому кишеньковому постачальнику, бажано з ціною питання побільше, а потім розділити державні гроші, вигідно, легко і просто.
Впровадження електронних закупівель Прозорро зажадало від брудних на руку чиновників проявити кмітливість і винахідливість, адже закупівлі знаходяться в публічному доступі, а значить і махінацію можуть побачити і надати розголосу.
Пропонуємо вашій увазі три найбільш популярних способу порушень в системі Прозорро, які використовують чиновники.
Спосіб 1: прибрати всіх зайвих
Нечистий на руку чиновник штучно прибирає всіх зайвих учасників і присуджує перемогу своєму «кишеньковому» учаснику. При цьому, якщо причину дискваліфікації вказати так просто не вдається, він її практично придумує на порожньому місці, навіть якщо ціна пропозиції у нього значно краще, ніж у «свого» постачальника. До слова сказати, у «кишенькового» постачальника ціна пропозиції і повинна бути побільше, тоді приємніше ділити награбоване.
Спосіб 2: штучно створити умови під «свого» учасника
Тут замовники торгів спеціально прописують специфічні вимоги в тендерній документації, які вже виконані у конкретного постачальника. Для прикладу, вимога наявності сертифікату випробувань, на оформлення якого потрібно не менше місяця, або наявність особливих непринципових характеристик товару, таких як «малинові смужки знизу», і т.д.
Таким чином, прибираються непотрібні учасники, а залишається потрібний один, який проходить практично без економії держкоштів. Звести нанівець можливість чесної конкуренції, ось головна мета таких вимог.
Спосіб 3: маскування тендера
Чиновник хоче отримати частину грошей від держзакупівлі собі в кишеню, для цього він робить складним і неконкретним назву тендеру, допускає в ньому нетипові граматичні помилки, розміщує тендер в абсолютно невідповідну категорію в системі Прозорро. Таким чином, цей тендер мало шансів, що знайдуть нормальні постачальники, а свій «кишеньковий» постачальник отримує пряме посилання на нього. Такий підхід зводить нанівець конкуренцію на торгах, а шанс що «свої» виграють тендер навпаки збільшується, та й ціну можна побільше поставити.